Du, jag och alla runt omkring.

Läser fler texter om hur finlandssvenskan ska bort, hur vi alla som talar svenska i Finland ska få stryk. Hur vi bara ljuger och inte gör något.

Samtidigt vill jag stå uppe på barikaderna och skrika för full hals ”Ni sku inte vara här om det inte vore för oss! Otacksamma jävlar!”

Varje gång jag hör hur folk blir utsatta för glåpord, skrik och slag för sitt modersmål vill jag bara söka upp personerna i fråga och säga ett par väl valda ord. Inte bara de som utdelar denna idioti, utan även dem som utstår den. Bara för att folk inte accepterar så behöver du inte gå till normen och tala det vad dom vill. Om du visar dig stark så kommer du bespara dom ideen om att ”det är rätt att göra så”.

Varje gång jag går på stan önskar jag nästan att det kom någon och hotade mig, i stället för någon annan, något oskyldigt barn eller en tant som inte kan försvara sig.

Ibland hoppas jag att någon konfronterade mig över mitt språk, min kultur och min sexualitet. Bara för att kunna säga vad jag tycker.

Inte kommer jag häller och förklarar att du är ”fel” för att du har en annan ögon- eller hårfärg. Tänk människor, tänk, därför har ni er hjärna. Och tänker ni inte använda den till att förstå att vi är alla lika värda, så donera den då fast till medicinskforskning. Där gör den i alla fall nytta.

Jos turpaan haluat antaa niin anna tulla vaan, noi sun kaverit selän takana ei mua pelota. Mun mielestä sen on vaan niin sääli että te ette ymmärrä. Sulla on aivot, käytä niitä! Niin anna tulla vaan, mä en luopu mun kielestä ikinä.

I ain’t afraid, this is my country just as much as it’s yours.

Kommentera

